[LINUX] 3D kaart probleem |
nietmeer
|
aangezien we hier veel linux gebruikers hebben op rmw, even het volgende... Ik heb gister een nieuwe Grafische kaart gekocht welke niet werkt, ondanks dat ik wel de goede driver er op heb staan ik had voor mijn kantoor machine een FX5200,maar door het overlijden daarvan heb ik nu een Asus EN7100GS. Hij wordt door suse 10.2 niet herkent en als vesa geinstalleerd, ik dacht dat hij na de installatie van de nvidia driver wel zou werken, maar neeh. Hij geeft het logo van nvidia niet weer na de installatie als ik opnieuw inlog en ook de kaart wordt nog gezien als "Vesa Vector Grpahics" in SAX2 en ik kan de hardware acceleratie niet aanzetten. ik heb in de xorg.conf in de "device" module de driver naar "nvidia" gezet en de computer opnieuw gestart, hij start x wel maar geen logo voor het inloggen. gek genoeg draait x dus wel op de nvidia driver maar wordt de kaart niet herkent. ik heb ook 10.3 geprobeert en die ziet hem wel als een nvidia geforce 7100GS maar als ik saxs wil laden na de nvidia installatie, dan zegt ioe dat mij kaart geen 3d ondersteunt Dezegast had het zelfde probleem, maar de oplossing staat er niet bij. heeft iemand een idee ? Update: link gemaakt |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Fix eerst eens alsjeblieft die bb-code, je verpest de lay-out Heb je de drivers via YaST of via de executable van NVidia geinstalleerd? Post dan ook eens de output van: ~$ dmesg | grep -i nvrm ~$ lspci -vv (alleen het stuk over de videokaart, als dat er is) en ~$ lsmod | grep nvidia ~$ uname -r En post alsjeblieft ergens je xorg.conf bestand online en geef hier 'n link.. |
|
nietmeer
|
Ik heb hem geinstalleerd met het run package van nvidia onder "init 3"
ik heb een precies de zelfde computer kwa hardware...zelfde moederbord, processor, geheugen, kast, hd's, enz... en deze doet het wel met een Asus EN7900GS...
Na de installatie komt ie gelijk met een nvidia logo als ik weer init 5 ga, en alles werkt vervolgens.
Het probleem zit hem in de kaart denk ik. check de link maar effe voor wat informatie. |
|
Ikke Oudgediende
Ik heb al op die site gekeken, voer de commando's die ik daar heb staan eens uit en geef me de output alsjeblieft. Probeer trouwens eens om de driver via YaST te installeren... NVidia's instructies.. Verder heb ik de nvidia-driver altijd vanuit KDE geinstalleerd, werkt prima, nog nooit daarvoor naar runlevel 3 gegaan |
|
nietmeer
|
ik heb hem net even via yast geinstalleerd (VNC verbinding) maar dat hielp niet, nog steed geen logo en geen hardware acceleration.
|
|
Ikke Oudgediende
Geef me dan eens de output van die 4 commando's en je xorg.conf alsjeblieft, dan kan ik misschien zien wat er nou aan de hand is.. |
|
nietmeer
|
jajaja even rustig vriend, je krijgt ze vanavond, om de ene of de andere reden krijg ik geen verbindng meer met me vnc...
je krijgt ze direct als ik vanavond thuis ben. |
|
Ikke Oudgediende
Oh, ik dacht dat je gewoon achter je computer zat... Dan moet ik even geduld hebben Een uitdaging is altijd leuk |
|
nietmeer
|
vanavond 18:30 krijg je alle info die je wilt... |
|
Ikke Oudgediende
Dan ben ik zelf denk ik nog niet thuis |
|
nietmeer
|
~$ dmesg | grep -i nvrm Quote: NVRM: loading NVIDIA UNIX x86 Kernel Module 100.14.19 Wed Sep 12 14:12:24 PDT 2007
lsmod | grep nvidia Quote: nvidia 6219640 24 i2c_core 27520 2 nvidia,i2c_i801 agpgart 35764 2 nvidia,intel_agp
uname -r Quote:
2.6.22.5-31-default
de output van lspci -vv en mijn xorg.conf staan in ditbestand. |
|
Ikke Oudgediende
De kaart wordt herkend, de driver wordt geladen en voor zover ik kan zien ziet xorg.conf er ook goed uit Probeer eens: ~$ sudo nvidia-xconfig Maak wel 'n backup van xorg.conf voordat je dat doet |
|
nietmeer
|
Quote: Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf". Backed up file '/etc/X11/xorg.conf' as '/etc/X11/xorg.conf.backup' New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'
maar nog steeds zie ik "Sax2 cannot offer the activation of the 3d subsystem because your graphics card/driver does not support 3D" schiet mij maar lek |
|
Ikke Oudgediende
Euhm... Ik zal straks eens op wat fora gaan graven.. |
|
nietmeer
|
graag, ik ben onder andere al bij suseforums en alleslinux.com gaan vragen, maar okk daar weining success |
|
nietmeer
|
ik denk draai effe glxgears om te kijken hoe langzaam de machine zonder 3d is, maar euhm...dit krijg ik
16168 frames in 5.0 seconds = 3233.511 FPS 16091 frames in 5.0 seconds = 3218.134 FPS
en het loopt toch nog soepeltjes... |
|
nietmeer
|
ik denk eerder aan een probleem met saxs2 dan met de nvidia driver.....aangezien alles het wel lijkt te doen, krijg alleen het nvidia logo niet...
|
|
Ikke Oudgediende
Heb je de bug lists wel eens doorgezocht met de naam van je videokaart? |
|
nietmeer
|
Neeh, maar op alleslinux.com is wel het volgende opgevallen. Het lijkt erop alsof de verkeerde kernel module geladen is...er wordt blijkbaar over 2 vershillende gesproken. check effe het draadje hiero |
|
Ikke Oudgediende
Je zou het de-installeren van de nieuwste NVidia-driver kunnen proberen en 'n oudere driver gebruiken, met 'n beetje zoeken moeten die te vinden zijn op 't internet...
Ik weet dat er twee nvidia-drivers zijn, de nv driver en de nvidia driver. De nv driver is vrije software en kan volgens mij niet zoveel en de nvidia driver is de officiele gesloten versie.. |
|
nietmeer
|
hmmm....heb niet veel keus ofwel ? ik zoek wel even verder naar een oplossing, de computer werkt er niet minder om.
Ik durf haast te zeggen gezien de uitkomst van de dingen hier, dat het hoogtst waarschijnlijk een sax2 probleem is in plaats van een nvidia driver probleem. |
|
Ikke Oudgediende
Ik ga eens op de NVidia forums kijken en daarna door de buglijsten van Sax2 zoeken |
|
nietmeer
|
waar vind ik die buglist eigenlijk, ik zoek al de hele ochtend naar de suse buglist en de saxs buglist, maar vind ze nergens....bugzilla wel maar daar vind ik niet in over dit probleem. |
|
Ikke Oudgediende
Als het niet in de bugzilla staat dan is 't niet als bug opgegeven... Misschien moet je eens op suseforums.net vragen of je dit als bug in kunt sturen? |
|
nietmeer
|
ikke, wat is jouw mail adres ? mail mij even ******** (removed)
|
|